Városlista
2024. május 4, szombat - Mónika

Hírek

2013. Május 05. 05:00, vasárnap | Belföld
Forrás: mno.hu

Az EU 2017-re 3 liter alatti fogyasztást követel

Az EU 2017-re 3 liter alatti fogyasztást követel

Az Európai Unió az utóbbi években alaposan megregulázta az autóipart, s az Euro-normáknak hála pozitív hozományként tisztább és takarékosabb autókat ontanak a gyárak. A káros anyagok mértékének jelentős csökkentésére az Euro VI-on túl már nincs reális alap, azonban a fogyasztás mérséklése továbbra is motiváló erő lehet.

Az unió jelen pillanatban hosszú távú terveket sző, nevezetesen 2025-re szabnának meg egy vegyes fogyasztási értéket, amit addig minden gyártónak teljesítenie kell. Az említett időpontra szóló étvágy pedig 2,7 litert jelent, azaz a fejlesztőknek alaposan bele kell húzniuk, s ismét jól jön a trükkök tárháza, ahonnan KERS vagy hibrid technológia, esetleg egyéb fondorlatos ötletek származnak.

Ezzel egyetemben a képviselők 2017-re új mérési szisztémát, az úgynevezett World Light Duty Test Procedure (amolyan kis terhelésű világciklus) mérési eljárás bevezetését is szorgalmazzák.A WLTP-t az ENSZ segítségével állítják össze, jobban rávilágítva a tipikus autóhasználati jellegekre, s a sokat kritizált élő eljárással ellentétben nem laboratóriumi körülmények között folytatnák le a mérést, hanem közúton.

Mindez persze szép és jó, azonban a jelenlegi rendszerben a laboratóriumi körülmények pontosan arra voltak kifejezetten alkalmasak, hogy minden egyes modellt ugyanazon körülmények között mértek le, ami az új közúti méréssel már nem valósulhatna meg, hiszen az uralkodó szél, a páratartalom, az aszfalt minősége és még ezer apróság jelent változót a képletben, s akkor a forgalom sűrűségének nehéz reprodukálhatóságáról nem is beszéltünk.Jelenleg az EU-ban 130 g/km kibocsátási átlagot kell produkálniuk a gyártóknak, ám a jövőre nézve ebben a szituációban is változás lesz, 2020-ra ennek az értéknek már csupán 95 g/km-t szabad elérnie. Csupán az ezer autó alatti éves mennyiséget produkálók mentesülnek a szabályok alól.

Az új regulák összességében arra mindenképpen jók lesznek, hogy a gyártókat ösztönözzék új technológiák, megoldások kipróbálására, hogy végül a mérnöki munka szép hozományaként egy évtized múlva 3 liter alatti fogyasztással autókázhassunk, kicsit gondtalanabbul. Ennek eredményeképpen eddig drágának és bonyolultnak gondolt rendszereket fejleszthetnek, egyszerűsíthetnek a fejlesztők, hogy elérhető árú modellekbe is kerüljenek, de elsőre azért a gyártóknak is nagy fejtörést okoz a jelentős szigor.

A fejlődést szigorítással is kényszerítik
Fotó: Autó Pult

Mindemellett az is érdekes kérdés, hogy az olajlobbi érdekeit mennyire sértik az alacsonyabb fogyasztást szorgalmazó szabályok, azonban ezek a mozgatóerők addig biztonságban vannak, amíg a belsőégésű motorok el nem tűnnek a föld színéről.

Ezek érdekelhetnek még

2024. Május 04. 06:00, szombat | Belföld

Szijjártó Péter szerint az elmúlt években a magyar külpolitika mindig a jó válaszokat találta meg

Az elmúlt évek súlyos kihívásai során a magyar külpolitika mindig a jó válaszokat találta meg, eközben Brüsszel kudarcot vallott a válságokra történő reagálás során

2024. Május 04. 06:00, szombat | Belföld

A Fidesz és a KDNP összes vezető politikusa az országot járja majd a következő hetekben

Megkezdjük a valaha volt legnagyobb, legerősebb európai parlamenti kampány második szakaszát, a Fidesz és a KDNP összes vezető politikusa az országot járja majd a következő hetekben

2024. Május 03. 13:47, péntek | Belföld

KSH: a benzin 3,2, a dízel 2,4 százalékkal drágább Magyarországon a régiós átlagnál

Az EU Weekly Oil Bulletin legfrissebb adatai alapján Magyarországon a 95-ös oktánszámú motorbenzin átlagára 639, míg a régiós országokban 619 forint volt.

2024. Május 03. 13:42, péntek | Belföld

46 ezer fát ültettek el eddig az Országfásítási programban

Meghaladja a 46 ezret az Országfásítás programban az elmúlt négy évben elültetett fák száma