Hírek
2019. November 29. 07:10, péntek |
Életmód
Forrás: mti - illusztráció: pixabay
Az uniós fogyasztók több mint fele mérlegel környezeti szempontokat vásárlásai során

Az Európai Bizottság csütörtökön közzétett 2019-es fogyasztói körülmények eredménytáblája szerint általánosságban csökkennek az Európai Unió egyes régiói közötti különbségek a tekintetben,
hogy a fogyasztók tudatosabbak környezeti lábnyomukat illetően, több mint felük mérlegel környezeti szempontokat vásárlásai során.
Az eredménytábla főbb megállapításai szerint az éghajlat felmelegedésével és a globális műanyagszennyezéssel egyre többen vannak tisztában, a felmérés szerint ezért vásárlásaik során az uniós fogyasztók egyre nagyobb aránya veszi figyelembe a környezetre gyakorolt hatás szempontjait.
A kelet- és dél-európai uniós országok fogyasztói a leginkább, 59, illetve 57 százalékban környezettudatosak. A kiskereskedők egyértelmű többsége, 71 százalékuk gondolja úgy, hogy ágazatában megbízhatóak a termékek és szolgáltatások környezetbarát jellegére vonatkozó állítások.
Megállapították, hogy a fogyasztói körülmények Nyugat-Európában romlottak, de továbbra is javulnak az EU többi részén, így Dél- és Kelet-Európa egyre jobban felzárkózik az uniós átlaghoz. Ugyanakkor továbbra is jelentős a legjobban teljesítő Svédország (71 százalék) és legrosszabbul teljesítő Horvátország (53 százalék) közötti különbség.
Az eredménytábla szerint az uniós fogyasztók több mint 70 százaléka megbízik abban, hogy a kiskereskedők tiszteletben tartják fogyasztói jogaikat. Ezt a trendet tükrözi az is, hogy a kiskereskedők 70 százaléka szerint könnyű megfelelni a fogyasztóvédelmi jogszabályoknak. Ezenkívül az uniós kiskereskedők többsége pozitívan értékeli a fogyasztói és termékbiztonsági jogszabályok érvényesítését saját ágazatában. A legmagasabb pontszámokat a termékbiztonsági jogszabályok érvényesítése kapta, amivel kapcsolatban a kiskereskedők háromnegyede értékeli a hatóságok által végzett ellenőrzést.
Az online vásárló fogyasztók aránya 2018-ban 60 százalék körüli volt, és ez az arány folyamatosan növekszik az országok között tapasztalható igen jelentős különbségek ellenére. Dániában a fogyasztók 84 százaléka vásárol online, míg Romániában és Bulgáriában csak a fogyasztók körülbelül 20 százaléka. Ugyanakkor a fogyasztói bizalom sokkal kisebbnek bizonyult egy másik uniós országból történő, határokon átnyúló vásárlás esetén, mint a hazai online vásárlás tekintetében.
A fogyasztói körülmények eredménytáblája a nemzeti fogyasztói körülményeket követi nyomon az ismeretek és bizalom, a megfelelés és jogérvényesítés, valamint a panaszok és vitarendezés területén. Vizsgálja továbbá az uniós kiskereskedelmi piac integrációja és az elektronikus kereskedelem terén elért haladást is.
Ezek érdekelhetnek még
2019. December 13. 18:03, péntek | Életmód
Eddig ismeretlen, alapvető kapcsolatot fedeztek fel az idegsejtek és az agyi immunsejtek között
Eddig ismeretlen, alapvető fontosságú kapcsolatot fedeztek fel az idegsejtek és az agyi immunsejtek között a Kísérleti Orvostudományi Kutatóintézet (KOKI), a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) Kiváló Kutatóhelye tudósai
2019. December 11. 13:02, szerda | Életmód
A felnőttek is függővé válhatnak a digitális eszközöktől
Nemcsak a gyerekeket és a fiatalokat veszélyezteti a digitális eszközök állandósult használata, a felnőttek is függővé válhatnak - hívta fel a figyelmet Steigervald Krisztián generációkutató szerda reggel az M1-en.
2019. December 10. 15:02, kedd | Életmód
Télen különösen fontos a tudatos és egészséges étkezés
A táplálkozás jelentősen befolyásolja az energiaszintet, ezért télen különösen fontos a tudatos, egészséges étkezés – közölte Vékony Blanka, a Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Karának egyik tanára kedden az M1-en.
2019. December 10. 07:32, kedd | Életmód
A Zika-láz terjedését modellezték szegedi matematikusok
Az elmúlt években komoly riadalmat okozó Zika-vírus járványos terjedését modellezték a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) matematikusai, az erről szóló cikkük a napokban jelent meg rangos Scientific Reports folyóiratban