Városlista
2020. szeptember 20, vasárnap - Friderika

Hírek

2015. December 16. 15:30, szerda | Külföld
Forrás: MTI

Dízelbotrány - a Daimler és a BMW is csalt?

Dízelbotrány - a Daimler és a BMW is csalt?

Nagyságrendekkel eltérő nitrogén-dioxid-kibocsátást mértek a Daimler és a BMW egy-egy dízelmotoros autójánál próbapadon és -úton egy Svájcban végzett független vizsgálatban, amelyről szerdán számolt be a német sajtó.

A ZDF német országos közszolgálati televízió szúrópróbaszerű vizsgálatában egy 2011-ben forgalomba állított Volkswagen Passat 2.0 TDI Blue Motion típusú autót, egy 2009-es BMW 320d típusú kocsit, a Daimlertől pedig egy 2011-es Mercedes C200 CDI Blue Efficiency autót vizsgáltak be Bernben az alkalmazott tudományok egyeteme (BFH) akkreditált vizsgálólaboratóriumában, majd a mérést megismételték az autó természetes közegében, az úton.

Először végrehajtották azt az úgynevezett európai menetciklus (NEDC) szerinti vizsgálatot, amelynek elvégzésével az autógyártók kiváltják a típusengedélyt az új modellek piaci bevezetéséhez. A tesztkörülmények között mindhárom kocsi megfelelt az Euro 5 szabványnak, a Volkswagen kilométerenként 127 milligramm nitrogén-dioxidot bocsátott ki, a Mercedesnél és a BMW-nél egyaránt kilométerenként (km) 154 milligrammot (mg) mértek, míg a határérték 180 mg/km.

Ezután a BFH tesztsofőrje hatósági engedéllyel egy lezárt repülőtér betonján és egy autópálya-szakaszon "levezette" a NEDC-et, vagyis az előírásban meghatározott gyorsításokkal, lassításokkal és megállásokkal megtette az előírt távot, amelyet a kocsik a laboratóriumi próbapadon megtesznek. Közben a motor károsanyag-kibocsátását folyamatosan mérték egy hitelesített hordozható kibocsátásmérő műszerrel (PEMS).

A rögzített adatok szerint a Passat nitrogén-dioxid-kibocsátása 471 mg/km volt, ami a próbapadon mért érték 3,7-szerese. Ez nem meglepő, hiszen a Volkswagen csoport elismerte, hogy olyan szoftverrel szerelt fel mintegy 11 millió dízelmotort, amely kicselezi a laboratóriumi méréseket. Ugyanakkor a másik két kocsinál is nagy eltérést regisztráltak, a Mercedes kibocsátása 420 mg/km volt, ami 2,7-szeres növekedést jelent, a BMW-é pedig 428 mg/km, ami 2,8-szeres növekedés.

A Daimler és a BMW a ZDF megkeresésére azzal magyarázta az eltérést, hogy a két vizsgálati módszer nem feleltethető meg egymásnak, mert egy sor körülmény nem azonos, ezért az eredmények sem egyezhetnek. Például a laboratóriumban 25 Celsius fok körüli hőmérsékletnek kell lennie, míg a BFH szabadtéri vizsgálatának napján 10 fok volt Bernben.

A gyártók szerint a ZDF szervezésében végzett vizsgálattal kapcsolatban az a legfontosabb, hogy a kocsik megfelelnek a törvényi előírásoknak - a próbapadon határérték alatti kibocsátást produkálnak -, és a kibocsátást szabályozó berendezések a Volkswagen érintett modelljeivel ellentétben ugyanúgy működnek tesztkörülmények között, mint a közúti forgalomban.

A gond csak az, hogy a gyalogosok nem a laborban, hanem az utcán szívják be a kipufogógázt - emelte ki szerdai írásában a Handelsblatt című üzleti lap, amely szerint a közszolgálati televízió tényfeltáró anyaga leginkább azt mutatta meg, hogy a NEDC szerinti vizsgálat nem alkalmas a tényleges nitrogén-dioxid-terhelés kimutatására.

Ezek érdekelhetnek még

2020. Szeptember 19. 18:07, szombat | Külföld

Johnson: elkerülhetetlen a második hullám, de országos zárlat nélkül kell leküzdeni

Boris Johnson brit miniszterelnök szerint elkerülhetetlennek tűnik a nagy-britanniai koronavírus-járvány második hullámának kialakulása, de az ország újbóli teljes lezárása nélkül kell szembeszállni vele.

2020. Szeptember 19. 13:07, szombat | Külföld

Olaszországban helyhatósági választásokat és népszavazást is tartanak

A baloldali kormánypártok és a jobboldali ellenzék hét tartományban és több mint ezer önkormányzatban méri össze erejét a járványhelyzet miatt két napon át, vasárnap és hétfőn zajló helyhatósági választáson,

2020. Szeptember 19. 11:03, szombat | Külföld

A világban csaknem 30,4 millió a fertőzöttek száma

Már 30 397 759 ember fertőződött meg világszerte a koronavírus-járványban, a halálos áldozatok száma 950 493, a gyógyultaké pedig 20 681 095 a baltimore-i Johns Hopkins Egyetem szombat reggeli összesítése szerint.

2020. Szeptember 19. 08:00, szombat | Külföld

az uniós bizottság új szuperszámítógépes rendeletre tett javaslatot

Az Európai Bizottság egy európai, nagy teljesítményű számítástechnikai közös vállalkozásról szóló új rendeletre tett javaslatot annak érdekében,