Városlista
2024. május 18, szombat - Erik, Alexandra

Hírek

2013. Január 06. 05:00, vasárnap | Belföld
Forrás: OrientPress Hírügynökség

Hol vannak most a Malév gépek?

Hol vannak most a Malév gépek?

Pontosan 11 hónapja, 2012. február 3-án hajnalban hideg zuhanyként ért mindenkit a hír: leállt a Malév. Még akkor is, ha már hónapok óta mindenki tudta, hogy nagy a baj. A közelgő egy éves évforduló kapcsán számos kérdés érkezett az AIRportal.hu légiközlekedési portálhoz, hogy mi lett a Malév repülőgépeivel, melyik gép került szétbontásra, melyik gépet adták bérbe más légitársaságoknak.

14 darab Boeing 737-es már a leállás napján távozott. A Malév Boeing 737-es gépeinek nagy része már 2012. február 3-án, a leállás napján elhagyta Ferihegyet. Aznap összesen 14 darab Boeing repülőgépet, még Malév hívójelekkel repülték ki a lízingcég, az amerikai ILFC shannoni bázisára.

Elsőként a HA-LOU lajstromjelű Boeing 737-8Q8 típusú repülő - amely egyébként a oneworld légiszövetség speciális festését viselte - hagyta el Ferihegyet.A gép a felszállást követően egy iskolakört írt le Ferihegy körül, majd alacsony magasságon egy áthúzással köszönt el a korábbi bázisától a Ferihegyi Repülőtértől.

A HA-LOU Boeing 737-800-as pilótája a légiforgalmi irányításhoz történő bejelentkezését követően megjegyezte, hogy 'Indul a feketesereg'. Ez a mondat, melyet az AIRportal.hu egyik tagja rögzített, bejárta a teljes magyar médiát. A HA-LOU az áthúzása után követte a HA-LOK lajstromjelű társát és továbbindult a célállomás, Shannon felé.

Három nappal később, 2012. február 6-én követte 14 társát a HA-LOP lajstromjelű Boeing 737-7Q8-as típusú repülőgép is, amely MALEV 5590 járatszámmal éjfél után nem sokkal szállt fel és egy alacsony áthúzással köszönt el.

A február 3-i csőd napján két Boeing 737-700-as is külföldi reptereken 'ragadt', ahonnan már nem engedték őket felszállni, így ezek a gépek már nem tértek vissza Ferihegyre, a légitársaság bázisára.

A Malév kártyavár összedőlését tulajdonképpen az váltotta ki, hogy a február 3-án hajnalban Budapestre visszainduló járatot nem engedték felszállni Tel Avivból. A légitársaság menedzsmentje ekkor 'dobta be a törölközőt'. A HA-LOA lajstromjelű gép így Tel Aviv-ban maradt, melyet később repült át az ILFC Dublinba, azonban már nem Malév hívójellel.

Egy másik gép, a HA-LOI lajstromjelű Boeing 737-700-as pedig azért maradt Dublinban, mert az ILFC nem látta értelmét visszarepülni Írországból Budapestre, majd pedig innen vissza Shannonba, így mindkét gépet Dublinban készítették fel az új üzemeltetőknek történő átadásra.

A HA-LOU-t később Shannonból Toulouse-ba repülték át tárolásra, majd Montpellierben végezték el az utolsó simításokat az átadás előtt. Ennek a gépnek a tulajdonjoga még korábban az ILFC-től egy másik lízingcéghez került át.

2012. február 10-én, pénteken elrepült Ferihegyről a Malév két De Havilland Canada DHC-8-402Q (Dash 8 ) típusú repülőgépe is. A Malév 4 darab Q400-ast üzemeltetett, a HA-LQA/B/C és a Malév 65 éves évfordulós - retró - festését viselő, HA-LQD lajstromjelű gépeket. A HA-LQA és HA-LQD lajstromjelű repülőgépek pénteken este távoztak Ferihegyről a norvégiai Torp repülőterére, ahol visszaadásra kerültek a lízingcégnek.

Az utolsó, Ferihegyen maradt Malév 737-7Q8 típusú gép 2012. február 17-én, pénteken távozott az írországi Shannonba. A HA-LOB a Malév működésének február 3-i felfüggesztésekor éppen karbantartás alatt volt, ezért nem távozott akkor a flotta többi tagjával együtt.

A HA-LQC lajstromjelű repülőgép helyi idő szerint, délután 4 óra előtt néhány perccel szállt fel Ferihegyről, a 31L (1-es futópályáról) MAH5720 hívójellel. A járat első tisztje Leposa Edina a Nézz, nézz az ég felé... Charlie dalának egy sorával búcsúzott a légiforgalmi irányítástól és mindazoktól, akik hallgatták az utolsó járat távozását a Budapest Approach frekvenciáján.

A Boeing 737-600-asok és a Q400-asok kivételével az összes volt Malév gép ma már újra repül. Nagy részük oroszországi légitársaságok flottáját erősíti.

Ferihegyen ma már csak a HA-LHB lajstromjelű Boeing Boeing 767-27G/ER típusú, szélestörzsű repülőgép és a HA-LNA lajstromjelű Canadair CL-600-2B19 Regional Jet CRJ-200ER gép található.

Mindkettő repülésképtelen állapotban van, a CRJ-nek működésképtelen az egyik hajtóműve, a Boeing 767-es egyik hajtómű-gondoláját pedig még 2011. novemberében törték össze egy rosszul sikerült vontatás alkalmával. Mindkét gépre rengeteget kellene költeni ahhoz, hogy valaha újra a levegőbe emelkedhessenek.

Ezek érdekelhetnek még

2024. Május 17. 19:25, péntek | Belföld

Gyorsabb mobilinternet öt nagyvárosban a Vodafone folyamatos hálózatfejlesztésének köszönhetően

A szolgáltató országos hálózatfejlesztési programja újabb mérföldkőhöz érkezett.

2024. Május 17. 18:41, péntek | Belföld

GVH: számos ponton módosít a Viber hatósági eljárás miatt

Számos ponton módosít a Viber internetalapú üzenetküldő szolgáltatás a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) eljárásának köszönhetően - közölte a hatóság pénteken az MTI-vel

2024. Május 17. 14:40, péntek | Belföld

KSH: a benzin 12, a dízel 1 forinttal olcsóbb a szomszédos országok átlagánál

Az EU Weekly Oil Bulletin legfrissebb adatai alapján Magyarországon a 95-ös oktánszámú motorbenzin átlagára 609 forint volt, ami megegyezik a régiós átlagértékkel. A szomszédos országokban az átlagár 621 forint volt.

2024. Május 17. 10:04, péntek | Belföld

Orbán Viktor: olyan választás előtt állunk, amely eldönti a háború és béke kérdését

Olyan választás előtt állunk, amely eldönti a háború és béke kérdését, az amerikai választással együtt - mondta Orbán Viktor miniszterelnök a Kossuth rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában pénteken.